မံုရြာစီးပြားေရးတကၠသိုလ္ ကခ်င္ျပည္နယ္မိသားစု

Monday, December 26, 2011

ပုဂံဗိသုကာ ႏွင့္ အႏုလက္ရာမ်ား


ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပုဂံေခတ္ကားထင္႐ွားေသာ သမုိင္းမွတ္တမ္း ဝင္ေခတ္တစ္ေခတ္အျဖစ္ တည္႐ွိခဲ့ ေပသည္။ ေအဒီ ၁၁-၁၂ ရာ စုအတြင္း ပုဂံသည္အဖြံ႕ထြားဆံုးကာလဟု ဆိုၾကရမည္။ ထို ေခတ္ကာလႏွင့္ ေနာက္ပိုင္း ေပၚထြန္းခဲ့ေသာ သမုိင္းဝင္ေ႐ွး ေဟာင္းအေဆာက္အအံု ဂူေက်ာင္းေစတီမ်ား၊ သာသနိက ေနရာ ဌာနမ်ား တည္ထားပံု ဗိသုကာလက္ရာမ်ား၊ ပုံစံမ်ား၊ ျမန္မာ့႐ိုး ရာလက္မႈပညာျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားေသာ ယဥ္ေက်းမႈ အရာမ်ား (ပန္းထိမ္၊ ပန္းပဲ၊ ပန္းတဥ္း၊ ပန္းပု၊ ပန္းပြတ္၊ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းယြန္း၊ ပန္းေတာ့၊ ပန္းတေမာ့၊ ပန္းရန္)၊ ကမၸည္းစာမ်ား၊ ေ႐ွးေဟာင္းေခတ္အဆက္ဆက္ ေက်ာက္စာမ်ား၊ ေခါင္းေလာင္းစာမ်ား၊ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား ဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ အျခား႐ုပ္တုမ်ား၊ စဥ့္ကြင္း၊ စဥ့္ကြက္၊ အုတ္ခြက္မ်ားစသည္ျဖင့္ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ေလ့လာသုေတသနျပဳစရာမ်ားကို ေတြ႕႐ွိလိုပါက 'ပုဂံ'သို႔ သြား ေရာက္ရမည္ျဖစ္သည္။
ပုဂံတြင္႐ွိေသာ ေ႐ွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈ အေမြအ ႏွစ္မ်ား၌ ပုဂံေခတ္ကာလမွ လက္ရာမ်ားသာမက ေနာက္ပိုင္း ေခတ္အဆက္ဆက္ ထပ္မံတည္ထားၾကေသာ၊ မြမ္းမံျပင္ဆင္ ထားၾကေသာ ေခတ္အဆက္ဆက္ သမိုင္းဝင္လက္ရာမ်ားကို လည္းေလ့လာႏိုင္ၾက၏။
ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ ကိုးကြယ္မႈ၊ ယံုၾကည္မႈ၊ ဂါရဝျပဳမႈ၊ ဖူးေျမာ္မႈ၊ အလွဴဒါနျပဳမႈ၊ ေလ့လာ ဂုဏ္ယူမႈတုိ႔ ျပဳရန္၊ ပုဂံသို႔ အေရာက္သြားၾကသလို ဗုဒၶဘာသာဝင္မဟုတ္ေသာ သူမ်ား၊ သုေတသီမ်ားအတြက္လည္း လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၁ဝဝဝခန္႔ ကာလမွ ေနာက္ပိုင္း ျမန္မာ့သမိုင္းအဆက္ဆက္၌ တည္႐ွိခဲ့ေသာ ေ႐ွးေဟာင္းျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ အႏု ပညာ၊ ပန္းဆယ္မ်ိဳးပညာ၊ ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာ ေလ့လာဖြယ္ရာ သုေတသနျပဳဖြယ္ရာမ်ားအတြက္ ပုဂံသို႔ သြားေရာက္ၾကသည္။ ျမန္မာ့ေ႐ွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္မ်ားျပားစြာ႐ွိေသာ ေဒသျဖစ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားအေနျဖင့္ 'ျမန္မာမွန္လွ်င္ ပုဂံေရာက္ဖူးရမည္'၊ ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္ ကမၻာလွည့္မ်ား ခရီးသြားဧည့္သည္ မ်ားဆိုလွ်င္လည္း 'ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္လွ်င္ ပုဂံအေရာက္သြား သင့္သည္' ဟူေသာ အဆိုမ်ား႐ွိခဲ့ေပသည္။
ယခုအခါ ပုဂံသို႔ေရာက္သည့္အလား ေနရာတစ္ခု သို႔ ေရာက္႐ံုမွ်ျဖင့္ အေတာ္အတန္ျပည့္စံုေသာ ပုဂံေခတ္လက္ ရာအေတာ္မ်ားမ်ားကို ေလ့လာႏိုင္ေသာ ေနရာတစ္ခု ေပၚထြက္ လာခဲ့၏။ ပုဂံေခတ္ ၁၁ ႏွင့္ ၁၂ ရာစု၊ ပင္းယေခတ္ ၁၃ရာစုေက်ာ္ အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၃ဝဝခန္႔ ကာလတစ္ခုအတြင္း ေ႐ွးေဟာင္းျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ လက္ရာမ်ားပါဝင္သည့္ သာသနိကဆိုင္ရာ ဗိသု ကာ၊ အေဆာက္အအံု၊ ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္အစံုစံု၊ ပန္းဆယ္မ်ိဳးဆိုင္ရာ အလုပ္အေဆာင္မ်ား၊ အုတ္ခြက္၊ က မၸည္းစာ၊ ေက်ာက္စာ၊ အဂၤေတစာသာမက ႐ွား႐ွားပါးပါး အႏၵာဂူ (Dolomite) ႐ုပ္ပြားေတာ္ (ေက်ာက္ဆစ္ ပန္းတေမာ့လက္ရာ)ကိုပင္ တစ္ေနရာတည္း ေလ့လာ ႏိုင္ေသာ ေနရာတစ္ခုျဖစ္ သည္။
ထုိေနရာမွာ သြားရလာရ ခက္ခဲေသာ ေနရာမဟုတ္။ လမ္းပန္းသာေသာ ေနရာတြင္ တည္႐ွိသည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ႏွင့္ မေဝးလွေသာ ေက်ာက္ဆည္နယ္တြင္ျဖစ္၏။ မႏၲေလးႏွင့္ ေက်ာက္ဆည္မွာ မုိင္သံုးဆယ္ခန္႔သာ ကြာေဝးေပသည္။ ေက်ာက္ဆည္မွ ေျခာက္မုိင္ခန္႔တြင္ တမုတ္ေ႐ႊဂူႀကီးဘုရား႐ွိပါ သည္။ ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕မွ အေနာက္ေျမာက္ဘက္သို႔ ဦးတည္ ေသာ ေက်ာက္ဆည္တံတားဦးလမ္းေပၚတြင္ ႐ွိေပသည္။ေက်ာက္ဆည္ မွသြားလွ်င္ ဇရပ္ျဖဴ႐ြာ၊ ေညာင္ေ႐ြ႐ြာမ်ားကိုလြန္ ေသာ အခါ ေညာင္ပင္ေဇာက္႐ြာကို ေတြ႕ရပါသည္။ ေညာင္ပင္ ေဇာက္ရြာအနီး၌ လမ္း၏ဝဲဘက္သို႔ခြဲေသာ လမ္းေလးတစ္ခု႐ွိ ရာ တမုတ္ေ႐ႊဂူႀကီးသို႔ လမ္းညႊန္ဆိုင္းဘုတ္ရွိပါသည္။ တမုတ္ၿမိဳ႕ ေဟာင္းေနရာျဖစ္၏။ လမ္းခြဲထိပ္မွ ကိုက္သံုးရာခန္႔ဝင္သြား ေသာ္ ေ႐ႊဂူႀကီးဘုရားႏွင့္ ေ႐ႊဂူေက်ာင္းတုိက္ အဝန္းအဝိုင္းသို႔ ေရာက္ပါသည္။ တမုတ္ေ႐ႊဂူႀကီးဘုရားသည္ ေညာင္ပင္ေဇာက္၊ ေၾကာင္ပန္းကုန္းႏွင့္ ငယ္တိုး႐ြာသံုး႐ြာတုိ႔၏ အလယ္ တြင္တည္႐ွိ၏။
တမုတ္သည္ ပုဂံေခတ္က စိုက္ပ်ိဳးေရးနယ္ေျမ၊ ပုဂံ ျပည္၏ ဝမ္းစာတိုက္ဟု တင္စားေခၚေဝၚၾကေသာ လယ္တြင္း ၁၁ ခ႐ိုင္ (ေနာင္ေသာ္ လယ္တြင္းကိုးခ႐ိုင္ ဟုေခၚၾကသည္) အတြင္းတည္႐ွိသည္။ ပန္းေလာင္၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ စမံု၊ စမာ၊ ဒု႒ဝတီ (ျမစ္ငယ္)စသည့္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ယွဥ္သြယ္စီးဆင္းရာ ေက်ာက္ဆည္လြင္ျပင္ေဒသအတြင္း ျဖစ္၏။ ပုဂံေခတ္က ထုိလယ္တြင္း ၁၁ ခ႐ိုင္ကို ပုဂံမင္းတုိ႔က စိုက္ပ်ိဳးေရးနယ္ေျမ၊ ကာကြယ္ေရး အတြက္ ခံၿမိဳ႕မ်ားအျဖစ္ အားထားခဲ့ေသာ ေဒသ ျဖစ္သည္။ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ ကာကြယ္ေရး တုိ႔အတြက္ ထုိေဒသကို အေလးထားခဲ့သလို ဘာသာေရး၊ သာသနာေရးဆိုင္ရာ ဖြံ႕ ၿဖိဳးေရးအတြက္လည္း ထုိေဒသ၌ ရြက္ ေဆာင္ခဲ့ၾက၏။ အေနာ္ရထာမင္း (၁ဝ၄၄-၁ဝ၇၇)သည္ 'ဆပ္ သြားကိုးဆူ၊ ဂူကိုးလံုး၊ ဆပ္သြားကိုးဆူ၊ ဂူကိုးဂူ၊ မုေ႒ာကိုးခု ဆည္ကိုးခု' ဟူေသာ ေ႐ွးအစဥ္အလာ အမွတ္အသား စာဆုိ ႐ွိသည့္အတုိင္း လယ္တြင္း ၁၁ ခ႐ိုင္၌ သာသနာေရးႏွင့္ လူမႈ ေရးဆုိင္ရာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳခဲ့သည္ဟူေသာ အဆုိ႐ွိေပ သည္။
ပင္လယ္၊ ျပည္မနား၊ ျမစ္သား၊ ရမုန္း၊ ျမင္းခံုတိုင္၊ ပနန္၊ တမုတ္၊ သင္ေတာင္း၊ မကၡရာ၊ တပ်က္သာ၊ ခံလူးခ႐ိုင္မ်ား ၌ အေနာ္ရထာမင္းသည္ ေ႐ႊဂူႀကီးဘုရားကိုးဆူ တည္ခဲ့ေသာ အဆုိ၌ တမုတ္ေ႐ႊဂူႀကီးသည္ တစ္ဆူအပါအဝင္ ျဖစ္ေၾကာင္း အဆုိရွိသည္။ ထိုတမုတ္ေ႐ႊဂူႀကီးဘုရားမွာ ပုဂံေခတ္တြင္ မူလ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္႐ွင္အေနာ္ရထာမင္းက တစ္ထပ္ဂူဘုရား အျဖစ္တည္ခဲ့သည္ဆုိ၏။ အေနာ္ရထာတည္ၿပီး ေနာက္ေနာင္ အႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္၌ ယိုယြင္းမႈမ်ား ႐ွိလာသည့္ ေ႐ႊဂူႀကီးဘုရား ကို နရပတိစည္သူမင္း (၁၁၇၄-၁၂၁၁)ကျပဳျပင္၍ ႏွစ္ထပ္ဂူ ေက်ာင္းအျဖစ္ ထပ္မံတည္ထားသည္ဆိုသည္။ ယင္းေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္၌ ပင္းယေခတ္တြင္ ဥဇနာမင္း(၁၃၂၂- ၁၃၄၂) က ထပ္မံလႊမ္းငံုကာ ေစတီေတာ္ႀကီး တစ္ဆူအျဖစ္ တည္ထားခဲ့သည္။ ဥဇနာမင္းေကာင္းမႈမွာ ဂူဘုရားပံုစံမဟုတ္ ေတာ့။ ပုဂံေ႐ႊစည္းခံု ေစတီပံုစံကိုယူ၍ 'တစ္ခဲနက္ေစတီ' (ေစတီ႐ိုး)ကို မူလ ဂူဘုရားအား လႊမ္းငံုတည္ထားခဲ့သည္။
ပင္းယေခတ္လြန္ၿပီးေနာက္ ထိုေစတီႀကီးမွာ ထိန္း သိမ္းျပဳ ျပင္မႈ မ႐ွိေတာ့၍ တျဖည္းျဖည္း ယိုယြင္းၿပိဳက် ပ်က္စီးခဲ့ သည္။ ေနာက္ဆံုး အုတ္ကုန္းႀကီးတစ္ခုအျဖစ္မွ ခ်ံဳႏြယ္မ်ားပိတ္ ၍ ေတာထေနေသာ ကုန္းတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၉၁၅ခုခန္႔တြင္ ေၾကာင္ပန္းကုန္း႐ြာမွ ဦးစံထြားက ဒါယကာျပဳကာ အုတ္ကုန္း ႀကီးထိပ္၌ Óဏ္ေတာ္(၂၁)ေပခန္႔႐ွိ ေစတီတစ္ဆူတည္ထားခဲ့ သည္။
၁၉၉၂ခုနစ္ခန္႔တြင္ ထိုဘုရားကုန္းႀကီး အနီး၌ ေ႐ႊဂူေက်ာင္းအမည္ျဖင့္ ေက်ာင္းငယ္တစ္ခု ျဖစ္တည္လာကာ ဆရာ ေတာ္အ႐ွင္စေႏၵာဘာသ သီတင္းသံုးခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္မ်ား မၾကာမီမွာပင္ အုတ္ကုန္းႀကီးအၿပိဳအပ်က္ၾကားမွ ၊ အုတ္ကုန္း၏ ေျမာက္ဘက္ပိုင္းအုတ္က်ိဳးအုတ္ပဲ့မ်ား အတြင္းမွမုခ္ေပါက္ တစ္ခုေပၚထြက္လာရာ ဆရာေတာ္အ႐ွင္စေႏၵာဘာသႏွင့္ ေဒသခံဒကာ၊ ဒကာမတုိ႔က ကုန္းေအာက္ေျခကို ႐ွင္းလင္းခဲ့ ၾကသည္။ ပင္းယေခတ္ ဥဇနာမင္းေကာင္းမႈ တစ္ခဲနက္ ေစတီ ႀကီးေအာက္အေျခေပၚ ထြက္လာခဲ့သည္။ ဆက္လက္႐ွင္း လင္းၾကရာ ေစတီႀကီး၏ ဖိနပ္ေတာ္ ပႏၷက္အေျခ၊ ပစၥယာအ ဆင့္အခ်ိဳ႕၊ ေလွကားခံုမ်ား ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ ေအာက္ေျခ အ႐ြယ္အစား အလ်ားကား ၉ ေပ ၆ လက္မ႐ွိသည္ဆုိ၏။
၂ဝဝ၉ခုနစ္တြင္ အၿပိဳအပ်က္ကုန္းထိပ္၌ တည္ထား ခဲ့ေသာ ေႏွာင္းေခတ္ေစတီငယ္အား ေ႕႐ႊ ေျပာင္းရန္ ႐ွင္းလင္းခဲ့ ရာ ေစတီေတာ္ႀကီး ငံုလႊမ္းထားေသာ ေအာက္မွ မူလဂူဘုရား၏ ကြမ္းေတာင္ပိုင္း ေပၚထြက္လာခဲ့၏။ ထုိ႔ေနာက္ မႏၲေလးတုိင္း သံဃနာယက ဆရာေတာ္္မ်ား၊ ေက်ာက္ဆည္ေဒသမွ သာသနာ ေရးဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္မ်ား၊ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ မႏၲေလးတုိင္းေ႐ွး ေဟာင္းသုေတသနဌာနခြဲမွ တာ ဝန္ရွိသူမ်ား၊ ေဒသခံအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆုိင္ရာပုဂိၢဳလ္မ်ား၊ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ဗိသုကာပညာ႐ွင္မ်ား ေဆြးေႏြးၫႇိႏႈိင္း တုိင္ပင္ဆံုးျဖတ္ၾကၿပီး၊ အုတ္ကုန္းႀကီးအား ဆက္လက္႐ွင္းလင္းခဲ့ၾကသည္။ အၿပိဳ အပ်က္ေအာက္မွ ပုဂံေခတ္ေ႐ႊဂူႀကီး ဘုရားဂူေက်ာင္းႀကီးေပၚ ထြက္လာခဲ့ ေပသည္။
မူလ ပုဂံေခတ္လက္ရာကို ပင္းယေခတ္၌ တစ္ခဲနက္ ေစတီႀကီး တစ္ဆူအျဖစ္ လႊမ္းငံုတည္ထားခဲ့ျခင္းတြင္၊ အုတ္မ်ား ျဖင့္ ေနာက္ဆံုးအလႊာလႊမ္းငံုခဲ့သည္၌ ေ႐ွးျမန္မာဗိသုကာ ပညာ႐ွင္မ်ား၏ အလုပ္အေဆာင္မွာ ပညာ ပါလွသည္။ အျပင္ ဆံုးအထပ္လႊမ္းၿခံဳအုတ္မ်ားႏွင့္ မူလဂူဘုရားၾကား၌ ေျမသား တစ္ထပ္ထည့္၍ စီမံခဲ့ၾကရာ ၊ ယခုလို အေပၚအုတ္လႊာဖယ္၍ ေပၚထြက္လာေသာ ဂူဘုရား၌ လုပ္ေဆာင္ထားေသာ အမြမ္း အေျပာက္ အစီအမံမ်ား အႏုပညာလက္ရာမ်ားမွာ အပ်က္အစီး နည္းပါးစြာ ေပၚထြက္လာခဲ့ေပသည္။
ဂူဘုရားႀကီးမွာ လံုးေတာ္ျပည့္ နံရံျပည့္ ဂူေျပာက္ အမ်ိဳးအစား အမြမ္းအမံမ်ားျဖင့္ ဆင္ယင္တည္ေဆာက္ ခဲ့သည္ ျဖစ္၍ ပုဂံေခတ္၏ ႐ွားပါးလက္ရာမ်ား ေပၚထြက္ခဲ့သည္။ ကြမ္းေတာင္၏ ေအာက္အဆင့္ဆင့္တြင္ ၾကာေမွာက္၊ ၾကာလန္၊ ခ်င္မိတ္တိုး၊ လက္ပင့္ၾကာ၊ ပန္းေထာင္၊ နံရံအထက္ပိုင္းေဖာင္း လံုးတန္းပတ္လည္၊ ေဖာင္းလံုးတန္း ေအာက္ပန္းဆြဲတန္း၊ ေအာက္အဆင့္၌ နံရံျပည့္အဂၤေတပန္း၊ စိန္တန္း၊ ေထာင့္ခ်ဳပ္၊ ခိုနန္းခ်ိဳး၊ တံကဲ၊ စိန္ေထာင္၊ စိုင္ေပါင္၊ ေထာင့္တိုင္ဖံုး၊ မုတ္ဆိတ္၊ မုခ္ေပါက္ဝိုင္း၊ မုခ္ေပါက္ခြၽန္၊ တံကဲေပါင္မ်ား၊ နတ္လမ္းႏွင့္ နတ္လမ္းမုခ္ တံကဲမ်ား၊ မကရတုိ႔တြင္ လက္ရာေျမာက္ေသာ အႏုစိတ္ ပန္းေတာ့လက္ရာအျပည့္ မြမ္းမံ ဖန္တီးထားသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ကံေကာင္းေထာက္မစြာ မူလလက္ရာအပ်က္ ရာခိုင္ ႏႈန္းနည္းနည္း၊ အေကာင္း လက္ရာ ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ားစြာျဖင့္ေပၚ ထြက္လာသည္ကို ေတြ႕ ၾကရသည္။
အမြမ္းအေျပာက္ ပန္းေတာ့လက္ရာမ်ား၌ ငါးရာ့ ငါးဆယ္ဇာတ္ကြက္မ်ား၊ ကုန္းေနတိရစၧာန္ေပါင္းစံု အရုပ္မ်ား၊ ေရေနငါးသတၱဝါအ႐ုပ္မ်ား၊ ေလေနငွက္႐ုပ္မ်ားတုိ႔၏ အဂၤေတ ႐ုပ္ၾကြမ်ား၊ ဗုဒၶဝင္ ႐ုပ္ပြားမ်ား၊ နတ္၊ လူ ၊ ဘီလူး၊ နဂါး၊ ဂဠဳန္၊ မႏုႆီဟ၊ ပန္းခက္၊ ပန္းဆြဲ၊ ပုလဲတန္း၊ ၾကာ႐ိုး၊ ၾကာစြယ္၊ ကႏုတ္ပန္း၊ ရြဲတန္းစသည္ျဖင့္ လက္ရာေျမာက္ အမြမ္းအေျပာက္မ်ားပါ႐ွိသည္။ ပုဂံေခတ္ဂူ ဘုရားမ်ား၌ နံရံမ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ေျဗာင္ျဖစ္ေလ့႐ွိရာ ယခု တမုတ္ေ႐ႊဂူႀကီးမွာ ႐ွား႐ွားပါးပါး နံရံျပည့္ အေျပာက္အမြမ္း ျပည့္ေတြ႕ရသည္။ ဂူဘုရား၏ အ႐ြယ္အစားမွာ လြန္စြာ မႀကီးမား ေသာ္လည္း လြန္စြာအခ်ိဳးအစားက်နေသာ ဗိသုကာပညာကို ေတြ႕ ၾကရ၏။
ဂူဘုရားႀကီး ပရိဝုဏ္တြင္ တစ္ဝဂူႏွစ္လံုးႏွင့္ ဗုဒၶ႐ုပ္ ပြားေတာ္မ်ားလည္း ေတြ႕ရသည္။ လႊမ္းငံုဌာပနာ အဆင့္ဆင့္မွ ႐ုပ္ပြားဆင္းတုငယ္မ်ား၊ ႐ုပ္တုငယ္မ်ား၊ ပုဂံႏွင့္ ပင္းယေခတ္ အုတ္ခြက္ဘုရားမ်ား၊ ေက်ာက္ ေခတ္လက္နက္၊ အဂၤေတစာ၊ ကမၸည္းစာ၊ ေက်ာက္စာမ်ားလည္း ေပၚထြက္ခဲ့၏။ ထို႔အျပင္ ႐ွား႐ွားပါးပါး ပန္းတေမာ့လက္ရာ အႏၵဂူေက်ာက္႐ုပ္ပြား ဆင္းတု ေတာ္တစ္ဆူမွာ တစ္ဝဂူတစ္ဆူအတြင္းမွ ေပၚထြက္လာရာ တမုတ္ေ႐ႊဂူႀကီးဘုရားမွ ေပၚထြက္လာေသာ ေ႐ွးေဟာင္းအေမြ အႏွစ္မ်ားက စံုလင္လွသည္။ ထုိ႔အျပင္ ပရိဝုဏ္ အတြင္း၌ ပ်ဴေခတ္အလုပ္အေဆာင္ဆန္ေသာ ပုဂံေခတ္ဦးဓေလ့ဟုယူ ဆရသည့္ အ႐ိုးအိုး အခ်ိဳ႕လည္းေတြ႕ရ ျပန္သည္။
ထူးျခားေသာ အေနအထားတစ္ခုအေနျဖင့္ ပုဂံ၊ ပင္းယကာလ ႏွစ္ေပါင္းသံုးရာအတြင္း ႏွစ္တစ္ရာ ေက်ာ္စီျခား ေသာ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္သံုးဆူကို တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းေလ့လာ ႏုိင္ေသာ အခြင့္အေရးတစ္ရပ္ ေပၚထြန္းခဲ့ျပန္သည္။ တမုတ္ေ႐ႊဂူ ႀကီးတြင္ေတြ႕ရေသာ အ႐ြယ္ႀကီး ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားမွာ ႏွစ္သံုး ရာေက်ာ္အတြင္း သံုးႀကိမ္ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ရာ၌ မူလ႐ုပ္ပြားေတာ္ မ်ားကို အဆင့္ဆင့္လႊမ္းငံုထားဟန္အားပလႅင္ေတာ္မ်ား အေန အထားအရ အကဲခတ္ျမင္ေတြ႕ရသည္။ ထိုအေျခအေနကိုဂူ ဘုရားႀကီးအဓိက ႐ုပ္ပြားေတာ္၏ အေျခ ပလႅင္ေတာ္အား ေဖာက္၍ အတြင္းပိုင္းအား တူးေဖာက္ၾကည့္ႏုိင္ခဲ့၏။ ထုိတူး ထုတ္ထားခ်က္အား ျပသထားႏုိင္ရာ သံုးဆင့္ငံုထားသည္ကို သိ သာစြာ ျမင္ေတြ႕ ရသည္။ ဂူဘုရားႀကီး၏ဆင္းတုေတာ္ တစ္ဆူ ကိုမူ ဝမ္းဗိုက္ေတာ္၏ အလယ္ပိုင္းႏွင့္ေအာက္ေျခ အပါအဝင္ ပလႅင္ေတာ္အား အပိုင္းလိုက္လႊာ၍ ပံုစံမပ်က္တူးေဖာ္ခဲ့ရာ ပုဂံ ေခတ္အေနာ္ရထာမင္း အခ်ိန္ကတည္ထားခဲ့ေသာ ဆင္းတု ေတာ္၏ မ်က္ႏွာေတာ္၊ ဒုတိယတည္ထားေသာ နရပတိစည္ သူမင္း အခ်ိန္ကဆင္းတုေတာ္ အျပည့္အစံု ဒုတိယလႊမ္းငံု ႐ုပ္ပြားေတာ္၊ တစ္ဖန္ပင္းယေခတ္ဥဇနာမင္း အခ်ိန္ကေနာက္ဆံုး လႊမ္းငံုတည္ထားခဲ့ေသာ ဆင္းတုေတာ္သံုးဆူတုိ႔မွာ ပလႅင္ အေျခတစ္ေနရာတစ္ခုတည္းေပၚ၌ အလႊာသံုးထပ္စလံုး အ ေကာင္းပကတိအေနအထား ေပၚထြက္လာခဲ့ေပသည္။
ဆင္းတုေတာ္အား သံုးထပ္လႊမ္းငံုတည္ထားခဲ့ရာ ၌ တစ္ဆူႏွင့္ တစ္ဆူႏွစ္ကာလရာခ်ီ၍ ကြာျခားခ်ိန္မ်ား၌ တစ္ထပ္ ႏွင့္တစ္ထပ္ လႊမ္းငံုပံုမွာ အဂၤေတျခင္း ဆက္စပ္မေနဘဲၾကား တြင္ ေျမသားလႊာပါး တစ္ထပ္စီျခား၍ ငံုလႊမ္းတည္ထားခဲ့ၾကေသာ ေ႐ွးျမန္မာဗိသုကာပညာ႐ွင္မ်ား၏ အလုပ္အေဆာင္တုိ႔၏ ေက်းဇူး၊ မ်က္ေမွာက္ျပန္ လည္ ေဖာ္ထုတ္ေသာ ျမန္မာမႈဗိသု ကာ ပညာ႐ွင္ ဦးဝင္းေမာင္ (တမၸဝတီ)၏ ေက်းဇူးတုိ႔ျဖင့္ ယခု အခ်ိန္ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ေတြ႕႐ွိခ်ိန္၌ ဆင္းတုေတာ္မ်ားမွာ မူလ လက္ရာ မပ်က္မယြင္းဘဲ သူ႔အထပ္ သူ႔အဆင့္ႏွင့္သူ ဖူးေတြ႕ႏိုင္ရသည္ျဖစ္၏။ ႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္စီ အခ်ိန္ကာလျခား၍ ထုလုပ္ ပူေဇာ္ထားေသာ ေခတ္အလုိက္လက္ရာ ဆင္းတုေတာ္ သံုးဆူအား တစ္ေနရာတည္း တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ဖူးေတြ႕ေလ့ လာႏိုင္ၾကေပသည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္ မ်ားကလည္း သူ႔ေခတ္ကာလ ႏွင့္ သူလက္ရာေျမာက္စြာ သပၸာယ္လွစြာျဖင့္ ထူးျခားစြာ ေတြ႕ ျမင္္ႏႈိင္းယွဥ္ ေလ့လာ ႏိုင္ေပသတည္း။
အကိုးအကား
၁။ ေမာင္ဝင္းေမာင္ (တမၸဝတီ)၏ တမုတ္႐ွင္ပင္ ေ႐ႊဂူႀကီး ေစတီ ေတာ္ စာအုပ္ငယ္။ ၂ဝ၁၁ ခု၊ မတ္လ။
၂။ ျမန္မာ့ရက္စဥ္သမုိင္း (ပထမတြဲ) ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာန၊ သမုိင္းသုေတသန ဦးစီးဌာနထုတ္။ ၂ဝဝ၉ခုနစ္။
၃။ သန္းထြန္း၏ နယ္လွည့္ရာဇဝင္၊ သံုးတြဲေပါင္း ပထမအႀကိမ္၊ ျပည့္စံုစာအုပ္တုိက္။ ၂ဝဝ၄ခုနစ္။

စိန္မ်ိဳးျမင့္







No comments:

Post a Comment